søndag 24. juni 2012

Spennende garnfarging :)



Da har jeg testet garnfarging, og det var GØY!! Nå er jeg vel ikke helt fornøyd, men har lært masse triks til neste gang (det blir ikke lenge til, har allerede bestilt mere garn ;)

Satte i gang med friskt mot :)


1. 8 stk helt hvite hesper
2. For å få det rosa midt på hang jeg garnet på en sleiv over kaserollen (det er dette jeg ikke er fornøyd med. Rosa skulle det bli, ikke rødt!!!!)
3. Så lagde jeg et grønt "bad" og et lilla :) Putta hvær ende oppi.
4. Putta og en hel hespe i hvær av det grønne og lilla :)

Så, Vente ;)

Det så ikke så pent ut når det hang der.....


Men når jeg nøstet det opp, ser jag at det ikke er så galt - det lilla er i mørkeste laget, og det rosa ble rødt, men jeg skal nok finne bruk for garnet :) 


Men hva skjedde med de 2 hele hespene jag putta oppi?? De ble jo dritlekre, og fargene perfekte, så hm?? Var jo putta i samme bad.... 
Jeg ELSKER begge to, det lilla med sine turkise inslag, og det grønne med sjatteringer..... MÅ HA FLERE SÅNNE!!!!!


Nå har jeg etpar eksperimenter til på tørk :)
Grønn og turkis kan jo ikke bli feil, eller?? 


Gleder meg til å se hva det blir av de :)

Så hva har jeg lært?
PLANLEGG!!!
Her ble litt random farging, prøve å feile.
Neste gang er det viktig å ha garnet vått før det går i fargen, å ha bestemt hva man skal ha. Kanskje bør man prøve ut fargen på en liten bit først, for å se om den er rett..... :) 
Nå må jeg jakte ny ROSA farge, for det må jeg ha...... 

Teknikken jeg har brukt, fant jeg HER :) på bloggen "Mellom maskene"
Nå skal jeg bestille cool aid, for et vil jeg og teste.... Hva i all verden skal jeg bruke alt garnet til? Har garnlager til å strikke julegaver de neste 20 år.....

Håper du fant dette interessant, det var skikkelig gøy hvertfall.
Fin uke til dere :)

6 kommentarer:

Strikke Lilla sa...

Så morsomt. Så fine farger!! Det så enklere ut det der enn plantefarginga mi søster gjorde for mange år siden. Ho hadde "plantefarging" i 4-H oppgave. Så ho var å pella ulike ting i naturn for så å koke opp og farge garnet. Det blei mest gul og grønntoner om jeg ikke mins feil. Det minner meg på at jeg kanskje skal bruke det garnet. :)

Berit sa...

Så gøy, her har du virkelig kosa deg. Kjenner det vekker til live gamle minner fra den gangen vi plantefarget på vev (skolen)
Ha en fin søndags kveld!

G-Anette sa...

Åh, så herlige garn!! Dette blir lekre ting :) Ble det mye gris? ;)

Julegaver de neste 20 år ja...hihi...nikker samtykkende ;)

Klem

LaLa`s Loft sa...

Haha G-Anette gris ble det lite av faktisk, joa litt, men ikke så mye som fryktet ;)

Takk jenter, blir nok flere garnbilder her etterhvert. Jeg synes dette var kjempegøy :)

Misemor sa...

Heia. Tusen takk for hyggelige ord hos meg. =) Du er litt av en tusenkunstner du, farging av garn til og med! Imponert. Du bruker mye herlige farger også.
Ha ei deilig sommeruke.
Klem ToneB

Marianne Cecilia sa...

Har du en oppskrift på hvordan det gjøres?