tirsdag 12. juni 2012

Tittel genseren :)

Ok... Da har jeg fått så mange spørsmål om oppskrift på Tittel genseren. 
Jeg har laget genseren i maaaaaange varianter, den kan varieres i det uendelige, og dette blir en basis oppskrift :) Jeg er ikke noe flink på å skrive oppskrift desværre, så jeg tror ikke det er noe for en helt nybegynner ......


Jeg bruker dobbel babyull, sisu, lanett eller lignende garn - du kan og bruke worset weight garn - da med enkel tråd. Jeg bruker pinne 4 på vrangborder, og 5 på resten.

Strls 1, 2, 4 år (kommer nok til å lage 6 år snart)
Legg opp 104, 112, 120 masker, vrangbord etter eget ønske..
(Om du bruker 2 r 2 v blir den litt slakkere, noe jeg liker godt)
Etter vrangborden (husk skift pinne) øker du 10 - 20 (p alle strls) masker etter som om du vil ha den vid eller litt smalere.
Strikk til 20, 22, 24 cm (jeg liker dem litt lang)
fell for ermhull 4 masker i hver side

Strikk ermene.
Legg opp 28, 30, 32 Masker, vrangbord som nede på bolen.
Øk 4-6 masker når du bytter pinne.
Ca hver 2 cm øker du 2 masker først og sist på omg til ca 52,54,56 (Vil variere +-2 utfra hvor mange masker du økte v vranbord, ikke bry deg om det)
Strikk til armen måler 25 ,26 , 28 (igjen, jeg liker det litt langt)
Fell 4 masker under ermet.

Så velger du selv om du vil ha raglant eller rundfelling, jeg varierer litt...
V raglant setter du et merke i hver skjøt, så feller du 8 masker på annenhvær omgang, ved å felle en før og en etter hvær skjøt. (Noen ganger har jeg en maske mellom, noen ganger ikke, effekten blir forskjellig og jeg liker variasjon)
til du har ca 62 , 64 ,66 masker ignen (Det ska bli ca 16 - 19 felle omganger felling )

På rundfelling tar jeg det litt på feelingen, men ca som dette
20 masker hvær 5 omg, å så tilpasser jeg på sisste felling til halsens masketall som var ca 62, 64, 66,
Dette skal bli ca 28,32, 36 omganger fra under armen

Så strikker du halsen akkurat som du vil (Husk å skifte pinner )
Jeg liker høy hals til barnehage ungene, og litt lavere til de mindre.
På noen har jeg laget en liten splitt foran, da har jeg bare klippet garnet når jeg har ca 4 fellinger igjen, startet midt forran og strikket frem og tilbake, og laget en liten stolpe med knapphull.

Her er noen av mine varianter :)


Genseren kan varieres som du vil, jeg anbefaler deg å google fex flower knitting cart, så får du opp de nydeligste blomster. Bare bytt ut flower med noe annet om du ønsker andre mønster. Eller du kan titte i de strikkeheftene du har fra før, der finnes masse fine ting du kan putte på. For å få mønstret til å stemme bare justerer jeg mellomromet, eller øker/minsker noen masker. Jeg bruker Denne teknikken på baksiden for å unngå lange tråder bak.

Jeg vet denne oppskriften er litt rotete, men det er altså sånn jeg gjør det, jeg kan bare håpe du forstår den. Jeg har regnet og regnet å tror alle tall skal være rett, ikke så lett når jeg bare strikker i veg. Om noen oppdager feil er det bare å si fra. Husk at jeg liker dem litt store så de er rause på størrelsen, men da kan de brukes lengre :)

Her er en annen variant av samme genser, denne gangen med hekla pynt på :)


Buksene har jeg også bare strikket i veg, men jeg vet Denne fra Smoochie sin blogg, er super å bruke med samme garntykkelse :) Murlighetene for forandringer er jo utrolige :)

Som fex rumpa på min Kittybukse


Øyne og nese er heklet rundt og sydd på, følerne er brodert og sløyfa er rillestrikk med et lite "magebelte"

Artig om dere viser meg hvis dere lager noe med inspirasjon herfra, og om dere linker til meg.

Nå er jeg litt nervøs for at noe skal være feil her, men sånn er nå det en gang :)

Håper dere liker og forstår, og at dere blir fornøyd med resultatet :)

Klem fra meg til deg :)



6 kommentarer:

Kristine sa...

Så utrolig mye flott du har laget :D Ikke bare dette innlegget, men alt det andre også! Elsker alle de fine fargene :)

Kjempekoselig at du ville linke til oppskriften min også! :)

Grete sa...

Masse flott hos deg :)
Flotte farger på strikke plagg.

Strikketine sa...

Jeg må bare si at du strikker så nydelige ting! Er fargene virkelig alltid så fine og samstemte eller har du et ekstremt godt kamera?? ;-)
Kittysettet var lekkert! :-)

Anita sa...

Kjempeflotte barneplagg dette!

LaLa`s Loft sa...

Takk, dere er sy hyggelige :) Jeg bruker alltid klare sterke farger, å prøver å få de gjengitt som de er på bildene :) Takk for så fine tilbakemeldinger :)

Eli Kristin sa...

Wow, herlighet så mye flott du lager. Tryller frem burde det stått, for du må være flitting med krok og pinner. Ser at det gjør seg med farger, prøver å slå meg litt løs med farger - iallfall innimellom, thi-hi!

Ha en flott dag! :)