fredag 21. september 2012

Nytt fargeforsøk ;)

Ok, da prøver jeg igjen, denne gangen med den litt klissete softdrinken Cool Aid. Tenk at barna i USA drikker noe vi kan farge garn med, UÆRK::!!

Starter med noen hesper merino ekstra fine fra Drops, og litt eddik :)
Målet mitt denne gangen var å få "batikk" farget garn, og ikke semisolid farge.


Så setter jeg vann på kok, har i eddik og farge (du kan fint bruke konditorfarge eller annen mat farge, det har jeg gjort før, HER) opp til kokepunktet, dra av kasserollen å putter garnet oppi.
Ikke røre i gryta, om en ikke skal ha jevn farge....


Her har jeg lagt hespen oppi begge, for å få to farget garn :) 
Så skal det hele stå til vannet er kaldt, da er det også klart - vannet altså, ingen spor av farge :)
Skyll og heng til tørk :) 


Å denne gangen ble det akkurat som jeg ville, åååååå fargene ser så fine ut - jeg gleder meg til å nøste det opp, for det er først da du ser fargespillet..
Har så lyst å strikke med det NÅ! Skal bli en tunika/genser til prinsessa og en lue til en annen liten venn. Snart skal jeg farge blått også, så skolegutten min får hjemmefarga garn :)

Men tørkinga tar tid, laaaaaaaaaaaaang tid, så da må jeg strikke på noe annet mens jeg venter. Vanligvis har jeg ikke ufoer (ufærdige objekter) men har en som har ligget i påvente av at butikken skulle få in mere garn, det fikk de i dag. 

Men denne


er langtfra så spennende å strikke på som de selvfargede garnene, så den er litt seig syns jeg. Å nei det er ikke en Dorthe tenk ;) 

Synes foresten dette er en fin måte å øve på før man eventuellt går til innkjøp av syrefarger for garn - jeg synes det er skikkelig gøy :)

Fin helg til alle dere i bloggland :) 

4 kommentarer:

Bella sa...

Ååå så spennende ! Gleder meg til å se ferdige produkt av disse lekkre fargene!

God helg !

Emilie sa...

utrolig lekre farger:)
Jeg syns også det er rart at folk drikker det, vi andre kan bruke til garnfarging.

Asong sa...

Det ser veldig spennende ut å farge selv. Prøvde plantefarging da jeg gikk lærerskolen, men har ikke prøvd å farge med andre ting... Blir disse fargene vaskeekte?

LaLa`s Loft sa...

Jada, eddikken forsegler fargen.... Det er bare å prøve.. Jeg driver å øver for å bli flinkere før jeg investerer i skikkelig syrefarge :)=