torsdag 18. oktober 2012

Min drømmeprins :)

Denne genseren har min prins selv farget garnet til. Han satt ivrig på benken å rørte og filosoferte..... "Mamma, kan æ bare drøppe litt her eller der, æ syns det e fint med masse farga", han var skikkelig ivrig. Og det er klart, det blir noe helt spesiellt når man lager det selv :) 


Jeg synes genseren ble nyyyyydelig, perfekt til min prins.


Midt på magen var det en knute i garnet som jeg ikke hadde sett, den spratt opp å lagde et lite hull, men........ det fixa vi vel fint vel, med en liten virvelvind :)


Nederste del av genseren har vranga ut, øverste del har retta ut, å er bittelitt inspirert av DENNE som jeg lagde etter inspirasjon fra Melkers Barnehagesett :) 

Jeg har ikke brukt oppskrift, men skal førsøke å forklare hvordan jeg tenker når jeg strikker.

- Finner et garn jeg liker, og et plagg som har ca den formen eller det maskeantallet jeg ønsker i forhold til garnet, denne gangen var det DENNE siden garnet er merino Ekstra Fine :)

- så legger jeg opp å strikker i veg etter eget forgodtbefinnende til den lengden jeg vil ha, eller som du finner i oppskrifta du har valgt :)

- Jeg er mest glad i rundfell og raglant, å siden jeg ønsket en "firkantet" topp valgte jeg raglant. Maskene for rundfell og raglant stemmer godt overens i oppskriftene, så egenlig kan du velge hva du vil av de to, uansett oppskrift.
- Raglant lages ved at man feller 2 masker ved hvær skjøt (der armer og bol møtes) altså 8 masker pr gang, på annenhvær omgang. Du kan velge de to nærmeste maskene, eller du kan ha noen i mellom, alt etter hvilken effekt du ønsker. Jeg har eksperimentert litt i det sisste og gleder meg til å vise en med flette i raglantsømmen :)

Så feller jeg bare til jeg kommer til halsen, å vips, færdi. 
Pyntes etter fantasi og ønske :)

Nå er jeg i gang med noen bestillinger, det er gøy å lage noe til sånne som blir så glsde for det du lager :) 

Ja, da ser det jaggu ut til at det nærmer seg faretruende 30.000 besøk, og det er jo helt utrolig. Å snart er bloggen min 1 år også, da må det vel være duket for en give away snart. Eller??

Har jeg spredd nokk smilefjes ut i dette inlegget tro?????

Ha en fin dag, og helg der ute :)




2 kommentarer:

hjemmelaget sa...

Flott blogg du har:) Genseren ble nydelig.......

Ingunn sa...

Så artig med garn han har farga selv! Genseren ble kjempefin!

God helg!

Klem fra Ingunn