fredag 18. oktober 2013

Trøtte nisser :)

Etter jeg så et bilde på ei hekleside på Facebook fikk jeg lyst å lage disse, jeg fant ingen oppskrift så jeg har prøvd meg litt frem. Oppskrifta er ikke perfeksjonert ennda - men jeg prøver meg på en liten forklaring på hva jeg har gjort :)


Jeg hadde noe grått bommuls gan liggende - det er litt hardt som hyssing men funka fint til dette-
Luene har jeg heklet i hvitt ullgarn, sammen med et "pusegarn" med glitter i (glitteret ses ikke på bildet)
Jeg elsker effekten av de 2 forskjellige garnene sammen. 


Jeg laget en ring av 4 masker, så 6 fm i ringen, så dobler jeg maskene (altså 2 i 1 hele veien rundt) i noen omganger så jeg får en litt flat bunn (ca 4 cm i diameter) - så på neste omg: 1 fm i hver men så øker jeg på hver 3 maske - en omg uten økning, så øker jeg hver 4. - en omg uten øking - dette kan du fortsette med så lenge du vil, men jeg tik til jeg økte hver 6 maske.... Så 3 omg uten økning - så etter det tar man inn i samme takt som man økte, lager den ikke flat oppå men feller til jeg er tom for masker :)

Lua har jeg prøvd begge veier, laget en ring og felt meg oppover (her har jeg brukt halvstaver) - og oppenfra og ned. Begynner du oppe er det litt knot til å begynne med. Jeg øker først på hver maske, så en omg uten økning, så økes hver 2 maske, en uten - så økes hver 3. 4 osv. .... Til den passer på hodet. Finner jeg en bedre måte å skrive oppskrift på - så kommer det :)

En perle til nese ble knall :) 

Håper du likte nissene mine, disse gir jeg nok bort til jul :) 

Ha ei fin fin helg - det skal vi :)

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Disse var artige! Noen ordentlige trøttinger! Takk for forklaringa! Jeg skjønte det, og linker hvis jeg lager noen.

Riktig god helg! Jeg må tilbake til vaskebøtta.

Klem fra Ingunn

Hilde sa...

Kjempesøte nisser, tror jeg må prøve meg på disse. Takk for oppskriften :))