søndag 17. november 2013

Blå/Turkis drøm :)

Da har jeg endelig laget noe færdi - å gjett om jeg ble fornøyd med denne :)
Prinsessa er også kjempefornøyd, å da er vi jo glad da :)


Oppskrift sier du ?? 
Det finnes desverre ikke - men en forklaring på hvordan jeg har gjort det kan jeg saktens få til :)
Om du husker denne fra tidligere - Drømmejakka - så var det der jeg fikk inspirasjon til denne, altså fra meg selv ;)


Jeg begynte med oldemorsrutene - heklet de sammen til en stripe etterhvert, og prøvde rundt brystet på prinsessa, å når den var akkurat så den rakk rundt så var jeg fornøyd. Vel det vil si da la jeg den bort fordi jeg rett å slett ikke hadde lyst å strikke.
Sånn som dette så den ut, å som du ser tok jeg den frem igjen 1.nov. Så tok jeg opp en maske i hver fastmaske, på det som skulle være underdelen - å økte en i hver 5 maske på neste omgang, for å få ballong effekt på nedre del. Strikket den lang nok og så tok jeg inn hver 10 maske før vrangborden. 


Ermene strikket jeg etter ermdelen i denne oppskrifta, å laget noe mønster underveis.


Så tok jeg opp på samme måten på oversiden av rutene, der økte jeg ca hver 8 maske, å strikket noen omganger før jeg felte 6 masker til hvert ermhull. Her lot jeg det være 12 masker mere bak enn forran slik at jeg skulle få en bred knappestolpe. 


Så satte jeg ermene på, å strikket ordinær raglan - altså felling på annenhver omgang opp til halsen var en smule trang - slik at stolpen forran skulle utgjøre en del av halsen. Disse målene kan man finne i andre lignende oppskrifter også, men jeg målte på snuppa undervegs jeg.

Så tok jeg opp til knappestolpe - å da var det gjort. Knappene jeg fant var bare nyyyyyyyydelige, jeg elsker dem.

Jakka er strikket i dobbel Sisu så den gikk fort . på pinne 5,5 HURRA :) 

Nå tror jeg at jeg har kommet litt i gang, driver med litt julegaver - strikker litt, farger endel og kjenner jeg begynner å få lyst igjen. Så da håper jeg på å komme med flere oppdatteringer etterhvert.

Nå er bloggen straks 2 år, å jeg har hatt over 70.000 besøk - det er helt sprøtt. 
Da er det også straks på tide med en gi bort - stay tuned ;)

Ha ei fin uke bloggvenner - snart er det jul :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alldeles nydelig arbeid, vanvittig flotte farga sammen og så gøy med de heklastykkene inni :-) du e dyktig :-)
Klæm Lill

Ingunn sa...

Lekker jakke i fine farger! Nydelige knapper også! Godt gjort med så bra resultat uten mønster!
Tvi-tvi! Dette ser lovende ut.....

Klem fra Ingunn som fremdeles strikker julegavesokker.