onsdag 22. januar 2014

Tøffingen min :)

Endelig var det storebrors tur til å få ny lue. Han ville ha en med mønster og guttefarger - frem med restegarnet :) 


Han ville også ha stor dusk på, så det fikk han.
Luen er i dobbel baby ull (min favoritt til alle varme klær) og på pinne 4 og 4,5.


Utrolig hvor varm og god den ble med dette mønstret . det gjorde at den ble tettere og tykkere enn om man strikker rett. Han har hatt den på hver dag siden den ble ferdig - å her er jaggu kaldt for tida.....


Mønstret strikkes sånn: 
-En omgang rett, en vrang.
-Bytt farge, så på en omg ratt og en vrang - men hver på begge omganger løftes hver 5 maske av forran arbbeidet uten å strikkes.
- Bytt farge, nå gjør du likt, med da imellom de forrige 5 maskene. Skjønner ?? 

Jeg har gjort dette før, på kjolene her  , her   (disse har fått ruteeffekt) og denne (denne har jeg kun hatt 1 maske mellom, som også gav nydelig effekt) 
Ideen til mønstret og hvordan man gjorde det fant jeg her hos Pickles :) 

Håper du skjønnte min klønete forklaring og fikk en god ide :)

Ha ei fortsatt fin uke :)


4 kommentarer:

Ingunn sa...

Stilig lue! Nå har jeg en ting til på strikkelista. Så kjekt å ha en mamma som strikker lua akkurat slik han vil ha den. Og dusk,- ja, det skal det være i år.

Ha en flott dag i kulda! Her er det bare minus 12.

Klem fra Ingunn

Elins Strikkeri sa...

Tøff lue du har strikka:)) kva mønster har du brukt, ang. Masketall og felling?? Ha ein finfin dag:))

Berit sa...

Kjempefin lue og jeg fikk absolutt en god ide. Tusen takk :)

Siddis back home sa...

kjempeflott lue til tøffingen din! Ha en flott helg hos dere!